NSS med ny brønnbåt - skal i drift hos Salten Aqua
North Salmon Service har bestilt ny brønnbåt som skal gå i tjeneste for Salten Aqua og Nova Sea, i tillegg til flere lakseoppdrettere i Nord-Norge. Brønnbåten skal bygges ved Fitjar Mekaniske Verksted og etter planen leveres i fjerde kvartal 2027.
North Salmon Service har inngått avtale med Fitjar Mekaniske Verksted om bygging av en ny brønnbåt. Fartøyet skal etter planen leveres i fjerde kvartal 2027, og blir brønnbåtrederiets tredje fartøy i drift langs kysten i Nord-Norge. Brønnbåten bygges med en stor batteripakke og et eget system for varmegjenvinning for å sikre energieffektiv drift.
- Vi har sammen med North Salmon Service utviklet et brønnbåtkonsept som går billigst mulig gjennom vannet, med tilhørende utslipps- og kostnadsbesparelser. Vi forventer en relativ utslippsreduksjon på 20 til 30 prosent med de tiltakene som er gjort, sier Jan Magne Goksøyr, salgssjef i HAV Design.
North Salmon Service er et heleid datterselskap av Nordland Skipsholding AS. PH Invest Herøy er største eier i holdingsselskapet, der også Nova Sea AS og Salten Aqua AS er medeiere. Rederiet har fraktet laks for oppdrettere i snart ti år, og får med en tredje brønnbåt større kapasitet langs kysten.
Ny brønnbåt gir 20 nye arbeidsplasser
Jarle Solemdal er administrerende direktør i Salten Aqua, og vektlegger fokusområdene til selskapet ved kontraktinngåelse med brønnbåtrederiet.
- Vi setter fiskevelferd og miljøpåvirkning høyt. Den nye båten skal innfri de forventningene vi har til fraktløsning for fisken vår, sier Solemdal.
Videre understreker Solemdal hvilken betydning det nye fartøyet har for Helgeland -og Saltenregionen.
- Det nye fartøyet gir alene 20 nye arbeidsplasser i Herøy kommune, i et selskap som vil telle over 65 ansatte om få år. Dette er også kompetansearbeidsplasser til distriktet, som gir flere arbeidsmuligheter i nord, forteller Solemdal.
Daglig leder i North Salmon Service, Arnt Erling Paulsen, trekker fram flere lokale ringvirkninger fra prosjektet.
- Kontraheringen vil også medføre store lokale ringvirkninger ettersom vi har høyt fokus på bruk av lokale leverandører, opplyser Arnt Erling Paulsen, daglig leder i NSS.
Fakta om fartøyet:
Steinar Olaisen, systerskipet til den nye børnnbåten i drift hos Gifas. Foto: Noa Solemdal
Navn: Ikke bestemt
Fartøystype: HAV 595
Lengde: 87,4 meter
Bredde: 22,8 meter
Dødvekt: 7700 tonn
Brønnvolum: 5000 m³
Design: HAV Design
Verft: Fitjar Mekaniske Verksted
Levering: Q4 2027
Utstyr: Batteripakke, RO-anlegg, heat recovery, MMC fiskehåndtering